torsdag 21 februari 2013

Meganöjdhetsfaktor!

Om man, som jag, i det längsta försöker undvika att köpa saker fabriksnya så vill det mycket till för att man ska avvika från den vägen. Idag har jag dock köpt hela lilla Ks vinteroutfit inför nästa år - helt nytt från Åhléns.

Det blev en overall i storlek 80 från Reima, samt en mössa, också Reima. Sedan har jag hört att mössor av modellen rånarluva ska vara toppen på mindre barn, så jag slog till på en sådan från Lindberg. Till slut hittade jag även en kitchigt leopardmönstrad mössa för inte så vrålkalla höst- och vårdagar. För allt detta samt en lampskärm betalade jag 317 kr! Så nöjd!

Overallen hade kostat 799, jag betalade halva reapriset = 175 kr.

I helgen var vi på Saron som vanligt, och jag fyndade två Villervalla-bodies i storlek 80 för 25 kr styck. Det kändes helt värt med tanke på att de har ett bra andrahandsvärde. 

För att hoppa till ett helt annat ämne - imorgon ska vi äta fisksoppa här hemma. Vi äter sällan fisk, men nu när jag försöker gå ner mina sista graviditetskilon satsar jag på lite mer GI-baserad kost. I Naturhistoriska muséets café finns en hörna med begagnade böcker där en inbunden bok kostar ungefär fem kronor (eller mer om man vill) där jag hittade en bok av Fredrik Paulún om just GI-kost. Bättre kost i kombination med träning (typ mördar-spinning som jag och grannen var på i måndags) borde få mig back on track. 

Men - vilket fisk ska man välja? Naturskyddsföreningen har gjort en lista över vilka fiskar som funkar och vilka man bör avstå. Jag vill gärna ha lax i soppan vilket är okej om laxen är KRAV-märkt. Kummel är en bra, fast fisk som passar i soppa, men det framgår inte av listan om den är bra eller inte. Efter en snabb googling verkar den vara okej. Dessutom blir det nog musslor från Orust, de är nämligen odlade och gör sig toppenbra i fisksoppa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar