lördag 19 januari 2013

Loppisfynd!

Som brukligt på lördagar var vi idag på Saronkyrkans second hand och trängdes. Sambon fyndade en till synes oanvänd Barbour-skjorta i perfekt storlek för 50 kr och två lp-skivor. Till lilla K hittade jag en Polarn & Pyret-tröja, en skjortblus från Varför Därför (båda storlek 86 och 15 kr/st) och en blå regnjacka från Didriksons i storlek 130 för 40 kr. Till mig själv köpte jag fyra bruna patentflaskor att ha till min ginger beer (som för övrigt verkar frodas i skafferiet!).

Vårt upplägg av föräldraledigheten innebär att vi får in ungefär 2/3 av vår normala inkomst, men kan å andra sidan både jobba mindre och vara hemma längre. Det är en möjlighet vi har för att vi gör vissa ekonomiska prioriteringar - vi köper det mesta begagnat, gör matlistor, äter sällan ute och har inga dyra intressen. Det innebär också att vi måste planera våra inköp - spontanshopping och panikinköp kan sluka oväntat mycket pengar. Att då planera så att vi köper när vi kan få ett bra pris ökar chanserna att vi kan få det vi vill ha till ett pris vi vill betala. Som idag då jag köpte en regnjacka från Didriksons för en tiondel av nypriset. Jag betalar gärna för kvalitet, men jag vill inte betala för att vara den första att använda något. Då satsar jag hellre de pengarna på en rolig semester eller lyxigare mat.
Dessutom kan begagnatmarknaden ge möjligheter till inkomster. Genom att sälja vidare när man är "klar" med en pryl kan man ibland till och med tjäna in kostnaden och finansiera framtida inköp.

Som jag skrev i förra inlägget är bytesmarknader och barnloppisar bra tillfällen att komplettera garderoben. Lilla K har fortfarande storlek 56-62, men det går rasande fort och vi behöver en hel del nytt. Just bytesmarknader brukar dessutom ge mer "bang för the buck" och man kan tjäna på att sälja vidare.

Nu väntar en lugn kväll med film och chèvretoast och soppa till middag. Jag funderar på att göra någon enkel dessert - kanske kladdkaka? Lite vardagligt måhanda, men med en citronig cream cheese-frosting blir det finfint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar