tisdag 8 januari 2013

Premiär!

Mitt allra första inlägg blir om det ganska prosaiska ämnet kylskåpsrensning. Vi försöker storhandla en gång i veckan, oftast på Ica Maxi och oftast på måndagar (då det kommer nya erbjudanden i reklambladet). Igår hade jag dock varken ork eller inspiration utan ägnade eftermiddagen åt att fika med grannen. Så idag kuskade vi iväg på förmiddagen, sambon, jag och lilla K i sin vagn (aka pråmen).

Innan vi åkte hade jag bestämt veckan meny baserat på vad vi har hemma och affärens erbjudanden. Denna veckan äter vi:
Måndag: Fullkornspasta med quornfärssås till middag.
Tisdag: Stekt halloumi med coleslaw och potatis.
Onsdag: Kidneyböngryta med ris. Apelsinsallad till efterrätt. 
Torsdag: Majssoppa med ingefära, chili och lime. Rabarberpaj till efterrätt.
Fredag: Lasagne på hemgjorda lasagneplattor. 
Lördag: Quornfilé med potatisgratäng.
Söndag: Fyllda portabellosvampar med sallad. 

Vi veckohandlade för ungefär 500 kr vilket är lite mycket. Mitt mål är att vi ska ha en matbudget på 3000 kr/månad och vi småhandlar en del i veckorna, så runt 350-400 hade varit bättre. Men nu köpte vi tvättmedel, fem paket för 100, så det "åt upp" en del av budgeten.

Inspirerad av The Frugal Girl som har Food Waste Friday varje fredag tänker jag ha MatsvinnsMåndag som stående inslag här i bloggen för att uppmärksamma och förhoppningsvis minimera mängden mat vi slänger. 
DN skrev i augusti om hur mycket mat de svenska hushållen slänger. Det är skrämmande mycket!



Idag var det bottenskrapet av en salladspåse, en apelsin och lite kvarg som hamnade i komposten. Just sallad i påse har en tendens att alltid glömmas bort och förvandlas till någon oigenkännlig grön sörja längst bak i kylskåpet. Apelsinen är en av fem som sjunger på sista versen, de andra går nog att rädda (de blir apelsinsallad till efterrätt imorgon). 

Nu väntar en kopp te och mörk choklad i soffan. Imorgon ska jag ägna lite tid åt att laga lite kläder och skapa ett sorteringssystem för lilla Ks kläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar