onsdag 9 januari 2013

Nyfunna fynd och presentplanerande

Jag hade ju tänkt ägna dagen åt att laga lite kläder och fålla tvättlappar, men eftersom min symaskin inte var samarbetsvillig blev det att jag började rota i lådorna efter ny undertrådsrulle, vilket i sin tur ledde till en storrensning av vår bokhylla. Det är en Expedit från Ikea som rymmer oändliga mängder pryttlar, kurslitteratur, viktiga papper, prydnadsgrejer, presentpapper, pyssel, sysaker etc etc. För det mesta är det hyfsad ordning men på senaste tiden har jag mest stoppat ner saker i sprängfyllda lådor och tryckt på locket... Nu fick jag sorterat så att alla filmrullar - ja, jag är så gammeldags (läs retro) att jag använder en analog kamera, återkommer till detta i ett senare inlägg - ligger samlade i väntan på att framkallas.

Dessutom har jag samlat alla presentpapper, fina påsar, kort och kuvert i en låda, så att de är lätta att hitta. Har en vision om att samla ihop ett litet förråd av presenter att ha som gå bort-present, till julklappsspel eller om man behöver något med kort varsel. Nu under föräldraledigheten kommer vår budget vara så tajt att vi får lägga undan varje månad för att inte julklapparna ska komma som ett ekonomiskt isberg i mitten av december. Vi har gjort en budget för 2013 där presenter och julklappar är en egen post på 500 kr/månad, vilket borde räcka både till födelsedagspresenter och julklappar. Ett annat sätt att göra december mindre ekonomiskt smärtsam är att köpa passande presenter under året när man hittar till bra pris. Tyvärr brukar jag bli alldeles för ivrig och ge bort presenten med en gång, men tanken är ju god ;-)



Men städningens största förtjänst var en bortglömd burk innehållandes ett 50 kronors presentkort på Interflora (det fick jag från e-on då jag vid ett tillfälle klagade på deras kundtjänst), ett biopresentkort med utgångsdatum 23:e januari som sambon fått från jobbet, samt 20 kronor som jag fick i födelsedagspresent av min 5-åriga kusin. Tack för det, struliga symaskin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar