onsdag 16 januari 2013

Matsvinnsmåndag (på en onsdag) och hemgjord ginger beer!

Missade ju matsvinnsmåndag i måndags (inte mycket till tradition ännu...) men det gjorde inte så mycket för det enda som slängdes var två tacoskal. Igår lyckades jag använda en bit mycket vissen kålrot i potatismoset i en fiskgratäng och räddade den därmed från en säker reinkarnation som biogas. 

Idag har jag lämnat in sambons finaste skor på lagning hos stans bästa skomakare. Det blir spännande att se hur de blir, han ska sula om dem och limma fast innersulan. Skorna som kostar runt 5000 nya får förhoppningsvis lite ny energi för ynka 600 kr. 
Dessutom spontanköpte jag en kofta på Kappahl, ångrade mig och lämnade tillbaka den. Ett av mina nyårslöften var att endast köpa det nödvändiga nytt - ytterligare en kofta i garderoben räknas inte som nödvändighet. I vår kommer vi gå på våra vanliga loppisar/second handställen, men även en del bytesdagar i och runt Göteborg (mer info om dessa kommer när jag vet mer om dagar/tider etc.), så det kommer inte råda brist på tillfällen att köpa begagnat.

Eftermiddagen ägnades åt att prata bort några timmar med grannen, men nu på kvällen när lilla K somnat har jag hunnit sätta en bröddeg och starta en ginger beer-sats. Om det går bra ska jag om några dagar ha flera flaskor bubblig ingefärsdricka i skafferiet (dvs en liten hylla i källarförrådet). Detta är mitt andra försök att få till en jäsningsprocess - tidigare har jag testat surdeg men inte lyckats. Dock verkar sambons senaste surdeg ha tagit fart så snart är vi jäsningsexperter båda två!  
Receptet till ingefärsdrickan finns på den eminenta och alltid inspirerande bloggen Seattle Seedling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar